info@wandergreen.nl

Een mini vakantie bij Qurios Ameland!

Qurios Ameland boeken

Onze mini-vakantie bij Qurios Ameland

We kunnen wel zeggen dat reizen echt onderdeel is van onze identiteit. Dat we inmiddels al een jaar te maken hebben met strenge reisrestricties vinden we dan ook behoorlijk lastig. Anderzijds, het heeft ons wel geholpen om een belangrijke belofte aan onszelf na te komen: nog vaker op vakantie in eigen land gaan. Dat je in Europa fantastische trein- en autovakanties kunt hebben, hadden we dankzij Wandergreen al vaak  ervaren, maar voor het 'echte' vakantiegevoel gingen we dus toch nog bijna altijd de grens over. Half Azië gezien, maar nog nooit op Ameland geweest: dat is natuurlijk best wel gek. Wat dat betreft pakt deze lockdown reistechnisch niet slecht uit: Zuid-Limburg, Friesland, Drenthe, we hebben een groot deel van onze Nederlandse bucketlist inmiddels afgevinkt. Met als hoogtepunt toch wel een mini vakantie op het mooie Ameland. Ondanks dat we in een strenge lockdown zaten tijdens ons bezoek (lees: winkels, restaurants en alle toeristische attracties dicht), hebben we een heerlijke korte vakantie in eigen land gehad. Dit mooie eiland hadden we écht eerder moeten bezoeken weten we nu en we gaan zeker nog eens terug! Ook het mooie Ameland bezoeken? Dan is Qurios Ameland echt een aanrader!

Duurzaam vakantiepark Qurios Ameland

Bij de bekende vuurtoren van Ameland, aan de duinen en het strand ligt het kleinschalige vakantiepark Qurios Ameland. Het park bestaat uit verschillende ruime ecolodges en kleinere duurzame natuurhuisjes bij de duinen van Hollum. De huisjes grenzen aan elkaar, maar met een beetje geluk zit je op een hoek en heb je vrij uitzicht over de duinen of de hei. Wij konden er vanwege de lockdown helaas niet van profiteren, maar het dorpje Hollum ligt op loopafstand.  Hier vind je naast een grote supermarkt ook diverse restaurantjes en terrassen. Binnen enkele minuten sta je op het strand, in de duinen of in een prachtig bosgebied. Bovendien kun je bij Qurios voor een redelijke prijs een fiets of tandem huren, zodat je het hele eiland kunt verkennen. De omgeving van deze ecolodges op Ameland is ontzettend mooi: wij waren in ieder geval echt onder de indruk dat dit mooie eilandje gewoon bij Nederland hoort. Ondanks (of misschien mede dankzij) de lockdown waanden we ons in een totaal andere wereld en kwamen we na vier dagen volledig opgeladen weer terug op het vaste land.

Bovendien is Qurios Ameland een duurzaam vakantiepark dat elk seizoen het bezoeken waard is. Wij waren er in de winter en genoten enorm van de rust, ruimte en de mooie winterse landschappen. In de lente en zomer geniet je natuurlijk van een heerlijke vakantie aan zee in ons eigen Nederland, terwijl het bos bij het duingebied in de herfst ook echt prachtig moet zijn. In het laagseizoen zijn de huisjes bovendien heel voordelig. Wij konden er voor slechts €76 p.p vier dagen verblijven! Tot slot is Qurios Ameland ook ideaal voor hondenbezitters. Die mogen het grootste deel van het jaar lekker los gaan op de Amelandse stranden. Van juni tot en met september moeten ze wel worden aangelijnd. Je mag naar Qurios Ameland  je hond gewoon meenemen, al moet je dit tijdens het boeken wel aangeven en betaal je hiervoor €5 p.n.

Reizen naar Ameland: zonder auto mét surfboard

Ondanks dat wij in alle uithoeken van de wereld geweest zijn, leek een lang weekend naar de Waddeneilanden ons altijd een beetje een gedoe. We waren (compleet onterecht) bang dat we de halve dag kwijt zouden zijn met wachten op dure veerboten en bussen. Niets bleek echter minder waar. Met de auto reden we naar Holwerd, waar we zonder reservering vlakbij de veerboot konden parkeren voor slechts €6 per dag. De boot kwam netjes op tijd en een retourtje kost slechts €14,60. We hadden vanwege de kou behoorlijk wat spullen bij ons en hopend op goede golven zelfs een surfboard. Deze konden we samen met onze tassen kwijt op een karretje van de boot, waardoor we nauwelijks hoefden te sjouwen. Bovendien waren we mét surfboard welkom in de lijnbus die bij aankomst op Ameland al klaarstond. Na een leuk ritje over Ameland stopte de bus direct voor onze bestemming. Alles liep dus ontzettend vlot, waardoor we nog een deel van de middag en de hele avond van onze vakantie konden genieten! Ook voor een lang weekend kun je dus prima de oversteek maken.

Doordeweeks en in het laagseizoen boek je al een luxe ecolodge vanaf €62 p.n met 4 personen ! In het hoogseizoen betaal je aanzienlijk meer, maar ben je in vergelijking tot andere accommodaties toch voordelig uit bij Qurios Ameland!