info@wandergreen.nl

Wereldreis met de fiets; Bulgarije

1e dag Bulgarije

Wereldreis met de fiets - Bulgarije eerste bonusland

Ben en Linda maken een groene en sociale wereldreis met de fiets. De komende 7 jaar fietsen ze meer dan 100.000 km! Ze promoten zo het eco reizen en inspireren mensen om socialer en duurzamer te leven.

Eind vorig jaar waren we na ruim 6.000 km in Griekenland aangekomen. We wilden van daaruit doorfietsen naar het oosten. Covid heeft ons doen besluiten om eerst een rondje Noordkaap te doen. Dat stond al op de planning, maar dan aan het einde van onze wereldreis van 7 jaar. De planning is omgegooid. Vanuit Griekenland komen we daardoor ook door Bulgarije en Roemenië. Wat is typisch Bulgaars? We geven enkele tips over bezienswaardigheden en we beschrijven onze bijdrage aan mens en natuur. Laten we teruggaan naar het moment dat we Bulgarije binnenkwamen.

De aanhouder wint

Terug in de tijd - Bulgarije
Terug in de tijd...

Eind februari fietsen we naar de grenspost Ormenio-Haskovo tussen Griekenland en Bulgarije vlakbij de Turkse grens. Zowel de Griekse als de Bulgaarse grenspolitie doet in eerste instantie heel moeilijk. De grens is gesloten en ze laten geen toeristen door. Na lang aanhouden en vooral volhouden kunnen we de agenten overtuigen dat we geen toeristen zijn. We werken voor Stichting XPLORid en zijn op weg naar Wildlife Rehabilitation and Breeding Center Green Balkans in Stara Zagora. We mogen de grens over.... Een hele opluchting: een andere grenspost ligt ver weg. Daar kunnen we niet binnen 72 uur zijn, de geldigheidsduur van onze PCR-Covid test. We merken meteen dat we in een ander land zijn. De karretjes met ezels en paarden zijn aandoenlijk. Veel huizen zijn in slechte staat en het ziet er armoedig uit.

Homestay

Vertrek vanaf Helens House of HopeCovid heeft niet alleen onze route veranderd. Ook moeten we nu noodgedwongen meer gebruik maken van hostels, hotels en airbnb’s. Vóór de pandemie klopten we in de namiddag bij mensen thuis aan om te vragen of we onze tent in de tuin mogen opzetten of in een schuur mogen slapen. Om besmettingen te voorkomen en ons aan de restricties te houden, zien we daar nu van af.

In Bulgarije moet je vooruit plannen om een ​​slaapplaats te vinden. Alleen in de grote steden zijn er accommodaties. We ondervinden dit in het kleine dorpje Anton. De enige airbnb is volledig volgeboekt met permanente gasten. Gelukkig zegt de buurman dat we in zijn huis welkom zijn. Nood breekt wet en we zijn maar al te blij dat we een onderkomen hebben. Nikoleta en Ivaylo bieden ons een lekkere warme douche aan en ze nodigen ons uit voor het familiediner. Als we de volgende dag vertrekken, krijgen we ieder een paar Bulgaarse wollen sokken. Deze heeft oma gebreid. Én een fles rakia voor onderweg. Deze kan natuurlijk niet ontbreken!

De rotsen van Vratsa en Belogradchik

Vratsa is indrukwekkend: geen wonder dat veel bergbeklimmers deze plek bezoeken. In Belogradchik zien we enorme rotsformaties van zand- en kalksteen in een gebied met een oppervlakte van ongeveer 90 km2. De rotsen variëren in kleur van rood tot geel; sommige rotsen reiken maar liefst tot 200 m hoog.

Rotsformaties Belogradchik

Belogradchik - Bulgarije

Bulgaarse Gastvrijheid

Naast onze homestay in Anton en de aardige lokale bevolking, worden we totaal verrast in Montana. Eerst biedt onze host Vladimir van het Corner House Apartment ons uit het niets twee nieuwe XPLORid-bordjes voor onze fiets aan. Vervolgens geeft Koku, de eigenaar van Mandarin Coffee, ons 2 home-brewed flessen rakia, een grote pot home-made honing en 2 belegde broodjes en een tros bananen voor onderweg. We hebben hier genoten van het ontbijt en de lekkere koffie. Koku volgt ons inmiddels op Strava.

Onze bijdrage

We bezoeken Helen's House of Hope in Sirakovo. Hondenmishandeling komt vrij veel voor in Bulgarije. Helen en haar team van vrijwilligers hebben een warm hart voor elke hond die ze opvangen en verzorgen. We hebben dit hondenopvangcentrum geholpen door 5 honden te laten steriliseren. Lees hier onze blog en bekijk de video over dit hulpproject.

Wil je Helen als vrijwilliger helpen of ben je van plan een hond te adopteren? Neem dan contact op met Helen's House of Hope!

De reis gaat verder...

Na Bulgarije gaan we via Roemenië en de Oekraïne naar Polen, en zo verder helemaal naar de Noordkaap. In juli hopen we daar aan te komen. Vervolgens maken we het rondje af door via Noorwegen, Zweden, Denemarken en Duitsland terug te fietsen naar Nederland: een onverwachtse stop “thuis”. In 2022 doen we een tweede poging om naar het oosten te fietsen. Ons avontuur kun je dagelijks volgen op Facebook en Instagram. Op onze website zie je alle statistieken en publiceren we maandelijks een blog. Tot nu toe hebben we een vijftal hulpprojecten gerealiseerd. We zijn op zoek naar donateurs om nog meer projecten te starten:

Kijk voor meer informatie op www.xplorid.today.